Înainte de a sări de-un cot în sus pradă unor indignări legitime, ar spune ei, avocații domnului Pavăl, ar face bine să consulte definiția mitocanului din DEX, asta pentru a trasa ăn mod judicios terenul de joacă pe care vom evolua. Dacă onor’ conducerea ar răsfoi DEX-ul ar putea afla următoarele: mitocan (cu pluralul mitocani) – este un substantiv masculin, care se referă la un om cu comportări grosolane, vulgare, bădăran, mojic, și că provine din forma învechită mitoc + sufixul an, unde mitoc este un locuitor de la periferia orașului.
Iar eu nu mă refer la faptul că acest magazin ar trebui să fie găsit îndeobște la periferiile orașelor. În nici un caz! La ce primari de excepție se găsesc astăzi în România, nu e nici o surpriză să găsești un Dedeman sau un Auchan într-un centru istoric al orașului. Iar asta în cazul fericit în care clădiri vechi, de patrimoniu, nu au trebuit să fie demolate pentru a face loc acestor temple ale consumismului de o urâțenie hidoasă.
Pentru orice om de bun simț, mesajul prin care Dedeman încearcă să-și supună propriile produse atenției publice nu este altceva decât o jignire mitocănească și o sfidare prin care această companie dorește să demonstreze că proprii clienți nu sunt altceva decât niște imbecili care trebuie supuși la umilința de a-și deconta din proprii bani flegma pe care tocmai au primit-o în obraz.
Această campanie a debutat acum câțiva ani printr-o frumoasă pancartă în care consoartele potențialilor clienți erau prezentate drept niște nimfomane, curgându-le scuipatul din gură de proaste ce sunt și care pofteau la un mascul îmbrăcat în salopetă, având ca semn de virilitate o trusă de scule de la Dedeman, care i se bălăbănea la gât. Pictorialul avea și niște instrucțiuni de vizualizare, asta în cazul în care clientul care se holba la reclamă nu înțelegea din prima: ,,Și soția ta are fantezii cu un instalator, Vino la Dedeman ca să i le împlinești”.
Campania a continuat apoi pe un ton din ce în ce mai grotesc, ton care se pare că a fost pe aceeași lungime de undă cu concepția despre femeie în particular și client în general a firmei de publicitate McCann Erikson.
Clienții care au fost mângâiați cu declarații de gen: ,, Ești așa de cuceritor că-ți ofer un polizor” sau ,, Te-aș lipi să stai cu mine, Adeziv îți dau mai bine…” sunt convins că au căpătat cu siguranță o conștiință a propriei valori. Publicitarii lui Dedeman au trecut apoi la exploatarea altor sentimente dragi românului, cum ar fi dragostea, ,, Tare îmi place dragostea, De-aia-ți cumpăr o canapea (sau vopsea, după caz și sezon)” , ,, În dragoste intri cu ochii închiși, Și în cadă la fel” sau ,, De dragoste nu te poți ascunde nici în dormitorul Luca” !!!
Pe panouri a mai fost dezbătut și sentimentul de dor față de cei apropiații ,, Când pleci de tine îmi este dor, Așa că îți cumpăr un rotopercutor” sau ,, Aș da totul pentru tine ca să-ți spun că mor de dor, Dar de mă gândesc mai bine, îți cumpăr un atomizor”, cel de realism pragmatic ,, Ești frumos ca un salvamar, Așa că-ți dau în dar un colțar” sau cel de abandon al idealismului ,,Romantismu-i desuet, Mai bine îți iau parchet”.
În fața evidentelor proteste ale cetățenilor luați la mișto pe banii lor, conducerea companiei a răspuns printr-o declarație a președintelui companiei:
“Promovăm şi respectăm valorile. Morala şi religia. Niciuna nu ne interzice să mai glumim. Soţii glumesc intre ei. Protagoniştii campaniei noastre sunt o familie normală (soţ si soţie) care îşi amenajează cuibuşorul. Şi o fac cu bucurie. Pentru că a construi o casă şi a face din ea un cămin e o valoare fundamentală a fiecărui om. Pe care noi o respectăm şi o susţinem. Am dezvoltat aceasta campanie cu gândul că toţi clienţii noştri sunt oameni care ştiu de glumă şi ştiu că Dedeman are ca valori fundamentale corectitudinea, onestitatea, viaţa de familie. Prin tot ceea ce facem susţinem aceste valori şi nu dorim să aducem vreun prejudiciu de orice fel nimănui. Suntem o companie românească şi îi cunoaştem bine pe români.”
Din păcate, da! Se pare că îi cunoașteți bine pe români! Pentru că într-o țară civilizată magazinelor Dedeman le-ar mai da târcoale doar niște câini disperați că nu au găsit un copac. Iar când îi auzi justificându-și miștourile de autobază vorbind despre umor, familie și valori fundamentale, mă întreb ce ar spune dacă mâine pe pancartele folosite de ei ar apărea ceva în genul:
,,Chiar dacă afară este vânt
Și m-apasă ipoteca
N-aș cumpăra din Dedeman
Chit că ar vinde pe nimica”
sau ,, Soțiile Dedemanilor au fantezii cu intelectuali, Trimiteți-le în buda de la Universitate ca să și le-mplinească”.
Ar mai avea chef de teoretizări despre îndeplinirea dezideratelor nevestelor și a valorilor promovate prin glumițe? Sau ar vedea și ei negru în fața ochilor așa cum văd cetățenii de bun simț la vederea panourilor lor de doi lei miștoul?!
Comments are closed.